Zagubiona? Odnajdź się.
Miałam niedawno ciężką sesję z klientem. To, o czym opowiadał, rezonowało we mnie silnie; a kiedy rezonuje, czas na superwizję (o czym wiedzą zwłaszcza uczestnicy naszej Szkoły Facylitacji Pathways). Była bardzo owocna. Dotarło do mnie po raz kolejny, jak utrzymywać zdrowy dystans i jak dzielić się odpowiedzialnością za efekty z klientem. Przypomniałam sobie też o tempie sesji oraz o tym, by nie chcieć dla klienta czegoś bardziej, niż on sam tego chce.
Jeden z dyrektorów zarządzających, których coachowałam, zapytał mnie kiedyś: jak to robisz, pracując wyłącznie z tym, co jest? Nie dasz rady przygotować się dokładnie na to, co będzie, ani szukać oparcia w gotowych rozwiązaniach. Nie boisz się?
Odpowiedź jest prosta: płyniesz z prądem. Jednak jeśli chcesz dobrze pływać, potrzebujesz kilku bazowych kompetencji:
- Koncentracja na swoim centrum – wiedza o tym, w każdym momencie, co myślisz, czujesz i wnosisz do relacji. Tylko dzięki tej samoświadomości będziesz w stanie oddzielić to, co twoje, od tego, co klienta.
- Odróżnianie pomiędzy tym, co twoje a co klienta – w sferze życzeń, pragnień, potrzeb. Dzięki temu nie będziesz chcieć „za bardzo” i „za kogoś”.
- Odpuszczanie – swoich pomysłów, założeń, nawet gotowości do pracy. Chroni przed nadmiernym zaangażowaniem i połączoną z nim frustracją.
- Gotowość na zagubienie – razem z klientem; brak wstydu, że się zgubiłaś. Doświadcz ulgi i szansy na to, by klient „odnalazł się” własnymi siłami.
- Używanie miękkiej mocy – bycie współczującym i zarazem skoncentrowanym oraz utrzymującym zdrowy dystans. Dzięki temu pracujesz etycznie.
Jeśli masz ze sobą swój kompas – ufasz swoim uczuciom, obserwacjom, być może intuicji – nigdy się nie zgubisz, nawet w nieznanym.
A praca, zarówno z pojedynczymi osobami jak i grupami, gdy jesteś gotów na towarzyszenie klientowi w pełni, jest zawsze wspaniałą przygodą. Przygoda zaś, bez zagubienia się od czasu do czasu, nie jest prawdziwą przygodą, ale spacerem w sferze komfortu. Ponieważ rozwój dzieje się wyłącznie w sferze ryzyka, powinniśmy modelować tę postawę wśród naszych klientów.
Życzę wielu udanych przygód!
Dorota Solarska
trenerka współpracująca z Pathways od 2005 roku, counsellorka
napisz do Doroty: dorota.kozusznik@pathways.com.pl