Trudne tematy

Trudne tematy

Są tematy trudne i trudniejsze. Tematy – issues, challenges, nigdy problems; kto w biznesowym świecie chce się przyznać, że ma problem? Przecież to oznaka słabości, a słabość nigdy i nigdzie nie jest w cenie.

Jednym z trudnym tematów są emocje w pracy. Dopuszczenie do świadomości, że emocje są częścią pracy – to krok pierwszy. Częstokroć milowy. Bo w pracy nie ma miejsca na emocje, tak jak i nie ma miejsca na problemy; są issues, kwestie, zagadnienia, tematy, sprawy; od razu robi się jakby lżej. Problem (!) w tym, że emocje nie znikają, gdy się o nich nie mówi. Zaczynają żyć własnym życiem, podwodnym, poddywanowym, zmieniając formę w zawoalowany cynizm, gorzkie żarty, pasywną agresję. Zilustrujmy to na przykładach.

Szef ogłasza strategię poradzenia sobie z nowym wyzwaniem, jakie przyszło od zarządu. Zespół uważa tę strategię za ruch kamikadze, ale nikt nie ma odwagi zgłosić problemu – bo problemy nie istnieją. Jeden, jedyny pracownik rzuca gorzki żart, mający nie wprost dać sygnał o tym, że strategia nie zadziała. Wszyscy się śmieją. Kurtyna.

Klient ma problem z agresją. Nie znosi, gdy ktoś się z nim nie zgadza. Robi się wtedy czerwony na twarzy i zaczyna gorączkowo gestykulować, głośniej i napastliwiej mówić. Jednocześnie uważa, że problem tkwi w otoczeniu, które go „nie słucha” i jest „niesubordynowane”. Kurtyna.

Najtrudniejsza emocja dla klienta – smutek. Panikuje, gdy pracownik płacze. Prosi, by poszedł płakać do toalety. Nie znosi łez, boi się ich; są nie do ogarnięcia. Woli wybuchy gniewu czy frustracji. Kurtyna.

W każdej z tych sytuacji rozwiązaniem może być oswojenie się z emocjami – jak z dziką bestią, której trzeba się nauczyć; z frustracją, złością, smutkiem. To niełatwa, ale bardzo satysfakcjonująca lekcja, dająca poczucie swobody i wolności w relacjach z innymi; przyzwolenie na uczucia i towarzyszenie innym w ich wyrażaniu.

A jakie są twoje relacje z emocjami, czytelniku? Czy są jakieś emocje, których się boisz? Jak sobie z nimi radzisz? Poniżej pomocna podstawowa  lista, która może się przydać w zidentyfikowaniu uczuć:

gniew – frustracja – furia – smutek – żal – rozczarowanie – zawstydzenie – poczucie winy – radość – entuzjazm –  rozbawienie – rozanielenie – załamanie – zmieszanie – podekscytowanie – wzruszenie – zrelaksowanie – ulga – wdzięczność – podenerwowanie – wściekłość – zmęczenie – zdezorientowanie – zmartwienie – bezsilność – zniecierpliwienie – przestrach

Powodzenia w odczuwaniu i w pozwalaniu na odczuwanie innym,

Dorota Kożusznik-Solarska

trenerka, facylitatorka, counsellor Pathways

dorota.kozusznik@pathways.com.pl

Comments are closed.