A jak 👉ANALIZA TRANSAKCYJNA . Dlaczego akurat tę teorię postanowiliśmy wpleść w program Szkoły Facylitacji? Ponieważ w prosty sposób ilustruje gry, w które grają między sobą ludzie; opisuje transakcje skrzyżowane, czyli takie, w których „mijamy się” w komunikacji 👥. Musimy się też przyznać, że uwielbiamy cytat twórcy AT, Erica Berne’a: „Ludzie dzielą się na takich, co czekają na Świętego Mikołaja oraz takich, co czekają na śmierć.”
B jak BADANIE. Szkołę Facylitacji rozpoczynamy badaniem kompetencji
facylitacyjnych (kwestionariusz),aby uwrażliwić uczestników na to, co należy do
wachlarza zdolności facylitatora:
👉 lekkość,
ale i powaga;
👉 empatia,
ale i konfrontacja;
👉 słuchanie
oraz klarowne wypowiadanie się – to tylko niektóre z nich.
Hej przygodo (rozwojowa)!
C jak 👉 CISZA.
Mocna, intensywna interwencja dla
odważnych 🤫.
To w ciszy uczestnicy grupy mogą się
skontaktować głębiej ze swoimi uczuciami, wyklarować myśli, sformułować trafne
pytanie.
Jak często zagadujemy ciszę żartami, piętrzeniem
przeintelektualizowanych pytań, zwoływaniem przerwy❔
Oswój się z ciszą 🔇 – najpierw
w sobie, później w grupie, której towarzyszysz.
Bycie w ciszy to niezbędne narzędzie pracy
Facylitatora ✅
D jak 👉 DOCENIANIE.
Jedna z podstawowych umiejętności Facylitatora.
By potrafić doceniać, trzeba być uważnym na małe i duże osiągnięcia, zmiany,
zachowania, wypowiedzi. Okazji do doceniania jest w pracy facylitacyjnej wiele,
może nawet więcej, niż materiału do konfrontacji i konstruktywnej
krytyki.
To, którym „okiem” będziemy patrzeć na grupę –
krytycznym czy doceniającym – zależy w największej mierze od nas samych.
Myśląc o docenianiu 🤔, warto także
zacząć od siebie:
Czy potrafię doceniać siebie samą/samego, czy
też prowadzi mnie wyłącznie mój Wewnętrzny Krytyk ?
E jak 👉 EMOCJE.
Zarówno te, które lubimy odczuwać, jak i te,
których próbujemy unikać. Świadomość własnych emocji i stojących za nimi
potrzeb, a także sposobów, w jaki próbujemy je zaspokajać, to jedna z bazowych
umiejętności facylitatora 👌. W tej roli kluczowe jest czucie się
bezpiecznie z każdą emocją (bezpiecznie niekoniecznie znaczy wygodnie ❕). Dzięki temu
facylitator może pomagać uczestnikom przeżywać takie emocje jak: lęk, żal czy
gniew.
❔ Pytanie
rozwojowe dla facylitatora brzmi: jakich emocji staram się unikać oraz jaki
może mieć to wpływ na grupę ❔
F jak 👉 FACYLITACJA.
Ułatwianie grupom dojścia do celu, osiągnięcia
zamierzonych rezultatów poprzez angażowanie uczestników, przekazywanie im
odpowiedzialności i dążenie do autonomii grupy.
Nam najbliżej do skojarzenia z surfowaniem🏄♂️
fale to proces grupowy, deska surfingowa jest zbudowana
z narzędzi i interwencji, a na niej stoi – elastycznie, ale i w kontakcie ze
sobą i okolicznościami – facylitator 😊💙
G jak 👉 GŁOS
Wieloznaczny termin: głos facylitatora. Udzielanie/zabieranie głosu w grupie,
głos z wewnątrz – wspierający bądź krytyczny. Zapytaj siebie, jako
facylitatora: jaka jest twoja relacja z twoim głosem? Czy lubisz słuchać swoich
wypowiedzi? Czy też coś cię powstrzymuje przed zabraniem głosu na forum grupy?
W jaki sposób tworzysz w grupie warunki do swobodnego wypowiadania się? A jak
stawiasz granice tej swobody? I w końcu: jaki dialog wewnętrzny prowadzisz ze
sobą? Czy chcesz być doskonały, nieomylny, czy może podążasz za określeniem
„wystarczająco dobry” lub „adekwatny”? Wsłuchaj się w siebie 🤔.
H jak 👉 “HACZYĆ SIĘ”
W życiu każdego z nas pojawiają się czasem osoby, które doprowadzają nas do szału (w słownictwie trenerskim – haczymy się na nie 🤐)
Swoją bezradnością, albo dominacją; powolnością lub wyprzedzaniem wszystkich; wygadaniem czy milczeniem… Jako facylitator masz obowiązek być świadomy, na jakie cechy i osoby się haczysz. Bardzo ważne jest przepracowanie tego ze swoim superwizorem bądź terapeutą.
Uważaj: czekają cię niesamowite odkrycia ❕🧐
I jak 👉 INTUICJA.
Z naszej praktyki wynika, że intuicja wypływa z doświadczenia. Jeśli wiele razy zetkniemy się z podobną sytuacją, potrafimy błyskawicznie znaleźć dla niej rozwiązanie, często nie potrafiąc nawet uzasadnić „dlaczego tak”, tymczasem to nasz umysł poszedł na skróty❕Intuicja niezwykle pomaga w złożonym procesie, jakim jest facylitacja. Często na dogłębną analizę jest zbyt mało czasu gdy musimy zareagować, odpowiedzieć, zdecydować.
Zbieraj doświadczenia, znajdź oparcie w sobie ✔️
J jak 👉 JAKOŚĆ.
Jak mierzyć jakość facylitacji? Czy istnieją
uniwersalne wskaźniki, które to czynią? Jesteśmy przekonani, że w mierzeniu
jakości facylitacji pomaga wstępne ustalenie celów, a następnie zweryfikowanie,
czy zostały osiągnięte; jeśli nie – co mimo to zostało wypracowane ?
Facylitacja to rzadko proces linearny;
przypomina raczej chodzenie w labiryncie ogrodów – odnajdywanie się,
próbowanie, podchodzenie, oddalanie…
K jak 👉 KONSTRUKTYWNA
KRYTYKA.
Niektórzy z nas, facylitatorów, mają skłonność do
widzenia przede wszystkim tego co nie działa. Trudniej jest nam dopatrzyć się
tego, co funkcjonuje dobrze.
Jeśli masz krytyczny, analityczny umysł, spróbuj
konstruktywnej krytyki – w pierwszej kolejności wyławiając zalety danego
zjawiska czy zachowania, a następnie przekuwając wady, które dostrzegasz, na
sformułowanie: co by tu zrobić, by…?
Tym samym energia spożytkowana zwykle na obronę przed
nawałem krytyki obrócona zostanie w twórcze poszukiwanie usprawnień.
Powodzenia!
L jak 👉 LEŻAKOWANIE.
Dziwi cię ten wpis w kontekście facylitacji?
Pamiętaj, że być może wbrew pozorom, facylitacja to bardzo wyczerpujące
zajęcie, wymagające wielogodzinnej uważności, samoświadomości, samokontroli i
błyskawicznego podejmowania decyzji. Wykorzystuj przerwy na…leżakowanie 😊❕
Odpoczywaj tak, jak lubisz najbardziej; zresetuj
umysł, pozbądź się napięć z ciała, przepuść przez siebie emocje. Zmęczony
facylitator jest nieefektywny.
Facylitator po leżakowaniu – może wszystko 💪😉
Ł jak 👉 ŁOPATOLOGIA.
Tak, oczy cię nie mylą! Uczestnikami grup, które
będziesz facylitował/a, mogą być menedżerowie, specjaliści, monterzy,
pielęgniarki czy urzędnicy. Każda z grup zawodowych ma swój język,
niekoniecznie zrozumiały dla innych. Unikaj psychologizowania. Będzie brzmiało
jak wiedza tajemna i może zawstydzić uczestników (kto lubi przyznawać się do
niewiedzy?). Spróbuj przetłumaczyć każdy trudny termin, który zamierzasz
wprowadzać, na prosty język. Zyskasz zrozumienie i wdzięczność 😊
M jak 👉 MONOLOGOWANIE.
Może znasz to zjawisko – osoby, które
wypowiadają się tak, jakby najpiękniejszą muzyką było dla nich brzmienie ich
własnego głosu🎙️
Zdarza się, że facylitatorzy zapominają się tak
w swoich wykładach, case studies czy feedbacku.
🔇 Wstrzymaj
się. Jeśli czegoś nie powiesz, najprawdopodobniej powie to grupa. Wypowiadając
się zawsze na początku albo zawsze na końcu, nadajesz swoim słowom zbędną,
nadmierną wagę. Szukaj umiaru, szukaj prostoty, bądź „WYSTARCZAJĄCO DOBRY” –
perfekcyjność odstręcza ❕
N jak 👉 NAIWNOŚĆ.
By zadawać dobre, prowadzące do odkryć pytania,
by konfrontować z troską, by śmiać się z uczestnikami a także z ciekawością
podchodzić do własnych niepowodzeń… potrzebna jest pewna doza naiwności 🧐. Zbliżona do
otwartości, lecz mniej poważna; nie dziecinna, lecz dziecięca; budująca, nie
odgradzająca. Bardzo pożądana cecha każdego facylitatora
O jak 👉 OPTYMIZM.
Widoczny wtedy, gdy nie tracisz wiary, że grupa
wyjdzie z kryzysu; gdy nie załamujesz się jedną błędną decyzją, ale wyciągasz z
niej wnioski; kiedy nie dostałaś/eś piorunująco dobrych ocen, lecz wiesz, że
grupa odkryła niewygodną prawdę o sytuacji.
Bardzo pomocna cecha w facylitacji, sprawiająca,
że projekty „mniej cię kosztują”, a Wewnętrzny Krytyk odzywa się z
szacunkiem ❕
P
jak 👉 PODSUMOWANIE.
Prawdziwy
“powerfull tool” facylitatora 💪.
Podsumowanie
nie jest feedbackiem, a raczej neutralnym opisem zdarzeń i ich ZNACZENIA dla
grupy, po to by zwiększać jej obszar świadomości. W dobrze przeprowadzonym
podsumowaniu nie chodzi o powtórzenie wniosków uczestników swoimi słowami albo
zreferowanie krótko, co zrobiliśmy z grupą programowo w ostatnich 2h ❕
Służy do
nazwania tego co się zdarzyło w grupie np. jak pracowała, czego nie jest
świadoma lub nie potrafi nazwać…
R jak 👉 ROZGRZEWKI.
Rozgrzewamy się nie tylko po to, by nawiązać kontakt ze sobą nawzajem; rozgrzewamy się do głównej części pracy. Jak sportowiec przed głównym treningiem przygotowuje się, rozciągając mięśnie, tak i nasze rozgrzewki przygotowują umysł, emocje i ciało uczestników do pracy nad danym tematem, do otwartości i zaciekawienia. Pamiętaj by dobrać rozgrzewkę tak, by uelastycznić te mięśnie, które będą potrzebne; intelekt, uczucia, ciało, relacje.
S jak 👉 SYSTEM.
Pracując z grupą z określonej organizacji,
pracujesz jednocześnie z całym systemem, w jakim dana grupa funkcjonuje na co
dzień. Reakcje i zachowania, których nie zauważyłeś, na przykład w trakcie
rozmów indywidualnych, mogą być dla Ciebie zaskoczeniem; bądź gotów/gotowa, że
system ujawni swoje oblicze dopiero wtedy, gdy grupa zasiądzie razem. Jak
najlepiej poznać system? Zaskoczenie obrócić w ciekawość, a komentowanie – w
obserwację 🧐
T jak 👉 TIMEBOXING.
Popularne określenie na planowanie czasu w
agendzie spotkania lub warsztatu 🕐.
Kluczowe jest policzenie, ile może zająć dane
ćwiczenie lub dyskusja. W dużej grupie można przyspieszyć proces, wykorzystując
pracę z post-itami, a temat do dyskusji z forum, przenieść na 5 minutową dyskusję
w parach.
Tego typu działania pozwolą zmieścić się w
„boksie”.
Z drugiej strony nie warto boksować się z czasem
w sytuacji, gdy grupa potrzebuje dłużej popracować nad danym tematem. W decyzji
o zmianach w agendzie pomaga myślenie o potrzebach grupy i zadanie sobie
pytania:
na ile to, co teraz robi grupa, rozwija ją w
kierunku odpowiedzialności ?🤔
U jak 👉 USTAWIENIE
SALI.
Choć wydawać by się mogło banalnym zagadnieniem, zawiera w sobie wiele
możliwości, a każda z nich ma określone konsekwencje. Czy ludzie siedzą za
stołami i za laptopami, na ile widzą się wszyscy, na ile mają przestrzeń wokół
siebie, czy światło jest naturalne czy sztuczne ?
Na ile, jako facylitator, dbasz o to, by energia grupy była skupiona i wyrażała
się ustawieniem sali ? Te wszystkie czynniki, jeżeli się skumulują, mogą stać
się sporą przeszkodą w pracy. Ustawienie sali to czynnik „higieniczny” w pracy
facylitatora, „MUST HAVE”.
W jak WIEDZA
Jeden z fundamentalnych modeli facylitacji mówi o interwencji facylitatora. By móc skutecznie interweniować, ten sam model mówi, że dobrze jest być wyposażonym w szeroką wiedzę z różnych obszarów pracy z ludźmi. Warto znać teorie zarządzania, treść badań nad uczeniem się, teorie wpływu społecznego i dynamiki grup. Na szczęście dostęp do wiedzy jest w zasadzie nieograniczony; jedynym problemem jest co wybrać i na co warto poświęcić swój czas. Istotna jest także otwartość na nowe trendy, publikacje i modele facylitacj
Z jak ZAKOŃCZENIE.
Zakończenie pracy z grupą bywa trudnym czasem – zarówno dla Facylitatora jak i
uczestników. Niepokój, wycofanie, uczucie straty i smutku są naturalnymi
emocjami pojawiającymi się na tym etapie. Możliwość ich wyrażenia i zrozumienia
ich źródła bardzo pomaga.
Nie mniej ważne jest zadbanie o strukturę i przestrzeń na wnioski, decyzje,
plany działania, kolejne kroki, podział zadań. Warto pamiętać również o
podsumowaniu i pokreśleniu wysiłku grupy, dobrym pomysłem jest rundka z
pytaniem; „Co oznacza dla mnie to doświadczenie”, „Jak nam poszła wspólna
praca”? 🙂