Program

Program Szkoły Facylitacji

Moduł 1

Początkowe etapy pracy z grupą

  • Gdzie się sprawdza facylitacja, do czego jej używać? w jakich sytuacjach?
  • Trzy tryby działania facylitatora: Hierarchiczny, Współpracujący, Autonomiczny.
  • Co motywuje ludzi – badania D Pinka i jakie ma to znaczenie dla facylitatora.
  • Na czym polega rola facylitatora.
  • Potrzeby grupy na etapie początkowym i zadania facylitatora.
  • Jak budować klimat zaangażowania i otwartości na początkowym etapie – najlepsze.
  • Rola pytań otwierających dyskusje – „FAT questions”.
  • Model facylitacji: David Casey, Poul Roberts, Graeme Salamon.
  • Nadawanie struktury pracy grupy.
  • Stawianie celów, określanie rezultatów.
  • Tworzenie kontraktu.
  • Trójstopniowy kontrakt z różnymi interesariuszami.
  • Waga i rola kontraktu na czas spotkania, określenia własnej roli jako facylitatora na początku spotkania.
  • Zależność konstrukcji kontraktu od wielkości, znajomości grupy, celu.
  • Kontrakt w praktyce – ćwiczenie.
  • Rozgrzewki”: emocjonalne, intelektualne, celu i kierunku, kreatywności. kluczowa rola rozgrzewek np. koncentrujących na celu warsztatu, budujące poczucie bezpieczeństwa, budujące poczucie sensu.
  • Feedback, zadawanie pytań, teoria i praktyka.
  • Facylitowanie spotkań przez uczestników cz1.
  • Ćwiczenia indywidualne uczestników – każdy z uczestników będzie facylitował 30minutowe spotkanie na określone tematy i z określonym celem do osiągniecia. Reszta uczestników stanowi grupę. Po nastąpi sesja feedbacku dla prowadzącego facylitację, oraz wspólnej nauki z sukcesów i błędów. W trakcie jednego  modułu facylitują 4 osoby.
  • Podstawy teoretyczne procesu grupowego.
  • Budowanie świadomości diagnozowania potrzeb grupy na różnych etapach procesu grupowego.
  • Wpływ emocji na efektywność grupy, rozpoznawanie emocji w grupie i zarządzanie emocjami. Trudne emocje w grupie i radzenie sobie z nimi.
  • Cztery zasadnicze mechanizmy: projekcja, przeniesienie, proces paralelny, interpretacja.
  • Wykorzystanie trójkąta dramatycznego S. Karpmana do interpretacji sytuacji w grupie.
  • Rozpoznawanie faz.
  • Rola i zachowanie się facylitatora w każdej z faz.
  • Kultura organizacji z jaka pracuje facylitator vs zasady etyczne facylitatora.
  • Etyka w kontraktowaniu.
Moduł 2

Środkowy etap pracy z grupą

  • Rola i zadania facylitatora w tym etapie.
  • Narzędzia do pracy kreatywnej.
  • Narzędzia do podejmowania decyzji zespołowo.
  • Narzędzia do analizy zespołowej.
  • Narzędzia do planowania.
  • Ćwiczenie wybranych narzędzi.
  • Narzędzia budowania norm współpracy ze szczególnym uwzględnieniem: kontraktu współpracy, jego weryfikacji, przeformułowywania; feedbacku, który w środowiskach zwinnych jest trudnym tematem.
  •  
  • Socjometria, „Mądrzy bogowie”. Metafory.
  • Źródła oporu i objawy – generalnie oraz w grupach prowadzonych przez uczestników.
  • Sposoby przełamywania oporu.
  • 3 stopnie interwencji, teoria i ćwiczenia na casach.
  • Model interwencji wg Rogera Schwarza, ćwiczenia.
  • Jak radzić sobie w grupie z: ciszą i wycofaniem, agresją, cynizmem, płaczem, bierną agresją.
  • „Superwizja” grupowa.
  • Ćwiczenia indywidualne uczestników – każdy z uczestników będzie facylitował 30minutowe spotkanie na określone tematy i z określonym celem do osiągniecia, reszta uczestników stanowi grupę. Po nastąpi sesja feedbacku dla prowadzącego  oraz wspólnej nauki z sukcesów i błędów. W trakcie jednego modułu facylitują 4  osoby.
  • Teorie: model „3 światy” J. J. Sherer; analiza transakcyjna.
  • Konfrontacja grupy i indywidualnych osób, czym jest a czym nie jest konfrontacja, metodologia stosowania konfrontacji.
  • Modelująca rola facylitatora w rozwiązywaniu trudnych sytuacji.
  • Ćwiczenia na casach.
  • Podsumowywani i nadawanie znaczenia.
  • Konfrontacja.
  • Teoria i ćwiczenia na casach.
  • Poznanie siebie i rozwój osobisty.
  • Praca z Cieniem i Personą.
  • Rozwój przez podejmowanie ryzyka.
  • Siedem źródeł wpływu.
Moduł 3

Etap kończenia pracy z grupą

  • „Jak kończyć spotkania i domykać proces grupowy.
  • ryzyka i zagrożenia tej fazy ze strony facylitatora i grupy – brak wniosków, brak ustaleń, brak planów i odpowiedzialności.
  • Kluczowe elementy zakończeń: podsumowania, docenienie, tworzenie planów działania.
  • Rola facylitatora i jego własny stosunek do zakończenia pracy jako modelujący reakcje grupy.
  • Rozpoznawanie emocji towarzyszących zakończeniom i właściwe reagowanie.
  • Rola czasu w zakończeniach.
  • Ćwiczenia indywidualne uczestników – każdy z uczestników będzie facylitował 30minutowe spotkanie na określone tematy i z określonym celem do osiągnięcia, reszta uczestników stanowi  grupę. Po nastąpi sesja feedbacku dla prowadzącego oraz  wspólnej nauki z sukcesów i błędów. W trakcie jednego modułu  facylitują 4 osoby.
  • Specyficzne planowanie programu pracy z dużą grupą: komunikacja, celu, zarządzanie czasem w dużej grupie, zarządzanie energią dużej grupy, „matematyka” dużej grupy.
  • Praca z polityką w złożonych procesach dotykających dużych obszarów w organizacji.
  • Ujawnianie i podsumowywanie jako szczególnie istotne techniki pracy facylitatora.
  • Techniki pracy z dużą grupą: STRIPES, Diagram współzależności, World cafe, Open Space, Kapelusze De bono, Strategia Disneya, Mind Maping, Socjodramy, Obawy i nadzieje.
  • Kreatywne i artystyczne opcje – techniki pracy z grupą.
  • Omówienie wyników kwestionariusz WSA w świetle roli facylitatora
  • Planowanie dalszego własnego rozwoju.

Program warsztatów "Facylitacja w zwinności"

Dzień 0
Dzień 1
Dzień 2
Dzień 3